Vanliga frågor

Om Piffl

Var finns Piffl tillgängligt?

Uppdaterad information om vart Piffl finns hittar du lättast i appen. Ladda ner Piffl här för att se en karta med alla boxar!

Hur kontaktar jag er support?

Vi finns här för att hjälpa dig. Skicka en hjälpförfrågan via appen eller skicka ett mail till support@piffl.se.

Under vissa timmar finns vi även tillgängliga på +46 10 204 00 66 (vi har tyvärr inte resurser att vara tillgängliga via telefon alla arbetsdagar). Piffls support återkommer till dig inom 96 timmar! 💓

Hyra

Jag kan inte starta min hyra?

Det kan bero på problem i anslutningen eller dålig mottagning/signal. Testa följande och se om det hjälper:

  • Se till att du står inom 5 meter från boxen
  • Starta om appen
  • Stäng av och slå på bluetooth igen
  • Se till att appen är uppdaterad

Jag kan inte starta en hyra? - Andra anledningar

Kan du fortfarande inte starta en hyra? Det kan finnas flera orsaker till det:

  • Otillräckliga medel: Systemet kan validera ditt kort med en vändbar transaktion. Se till att du har tillräckligt med pengar på ditt kort och om inte, testa att fylla på det.

  • Blockerat konto: Är ditt konto blockerat får du ett felmeddelande i appen. Läs meddelandet noga och kontakta support@piffl.se vid behov.

  • Misslyckade betalningar: Om vi inte kunde debitera dig för din tidigare hyra kan du inte starta en ny förrän den obetalda hyran har betalats. Kontakta din bank och be dem tillåta transaktionen. Kontakta support@piffl.se om du behöver ytterligare hjälp.

  • Tekniska problem: Om du upplever några, ta skärmdumpar och kontakta support@piffl.se. Ju mer information du ger oss, desto snabbare kan vi hjälpa dig!

Var kan jag använda produkten jag hyrt?

Du kan utöva din aktivitet var som helst i stadens offentliga miljöer. Men tänk på att produkten ska tillbaka till samma box och fack, så ett tips är att hålla sig i området runt den boxen du har hyrt produkten från.

Produkten jag hyrde var sönder/fattades delar, jag vill därför inte använda den?

Återlämna produkten i samma process som du gör när du avslutar en hyra och ange problemet så ser vi till att ingen kan hyra facket efter dig. Sker detta direkt efter startad hyra så slipper du debitering.

Återlämning

Jag har inte möjlighet att lämna tillbaka produkten jag hyrt?

Du kommer då debiteras en avgift på 800 kronor utöver debiteringen av tiden du hyrt produkten. Avgiften täcker en del av kostnaden för:

  • Uteblivna hyror efter din hyra 
  • Personalkostnad, personal sänds till platsen och ersätter produkten inom 96 timmar
  • Ny produkt

Detta inkluderar tillfällen då:

  • Produkten blev stulen från dig under uthyrningen
  • Produkten tappades bort

Medan jag hyrde en produkt fick min telefon slut på batteri, nu då?

Se till att du har tillräckligt med batteri innan du hyr en produkt! 😌 Tar batteriet slut under hyran så fortsätter du debiteras enligt vanlig hyrestaxa. Om batteriet ändå skulle ta slut: Gå in på Piffl-appen på någon annans mobil, logga in på din profil och avsluta din hyra.

Jag kan inte avsluta min hyra?

I de flesta fall ligger anledningen till problemet i anslutningen eller vid dålig mottagning/signal. För att det ska fungera räcker det vanligtvis att du:

  • Står inom 5 meter från boxen
  • Startar om appen
  • Stänger av och slå på bluetooth igen

Det gick sönder en del av produkten under hyran?

Inga problem, olyckor sker. Det är viktigt att du skriver ner vad som hände och vad som är fel med produkten i din betygsättning så att vi har möjlighet att byta ut/komplettera produkten. Vi avaktiverar det aktuella facket och sänder ut personal inom 96 timmar för att bekräfta produktens status och åtgärda problemet.

Det försvann en del av produkten under hyran?

Du kommer att debiteras en avgift utöver debiteringen av tiden du hyrt produkten. Avgiften täcker en del av kostnaden för:

  • Uteblivna hyror efter din hyra
  • Personalkostnad, personal sänds till platsen och kompletterar produkten inom 96 timmar
  • Ny del av produkt

Vad händer om jag inte hinner lämna tillbaka innan en box stängs för dagen?

Det går alltid att lämna tillbaka en produkt, däremot kan man inte starta en hyra efter en viss tid, den tiden står specificerad på varje box i appen.

Betalning

Vad kostar det att använda Piffl?

Information om priserna finns direkt i Piffl-appen. Du kan enkelt trycka på en box på kartan för att kolla det aktuella priset för att Piffla i din stad.

Kan jag få ett kvitto för min hyra?

Kvitton för dina Piffl-hyror hittar du direkt i appen 📲 Öppna menyn, tryck på "Historik" och välj den hyran du vill ha kvittot för. Tryck sedan på "Ladda ner PDF-kvitto" som finns längst ner på sidan. Smidigt och enkelt!

Vilka betalningsmetoder kan jag använda?

Att betala har aldrig varit lättare! 😎
När du har loggat in måste du lägga till en betalningsmetod till ditt konto. För att göra det, öppna din profil i appen, klicka på betalningsmetoden och välj det alternativ som passar dig bäst.

Jag fick inte min återbetalning?

Det kan ta upp till 14 arbetsdagar att få en återbetalning. Om mer tid har gått och du fortfarande inte har fått din återbetalning, vänligen kontakta support@piffl.se så hjälper vi dig!

Produkter

Jag vill ha en produkt i boxen som inte finns idag?

Finns inte den aktivitet som du vill ha i boxen? Eller vill du tipsa om en aktivitet du tror skulle vara uppskattad att ha i din stad? Skicka ett mail till oss på info@piffl.se.

Hur ger jag feedback till er gällande en produkt?

Vi älskar feedback! Lämna gärna en kommentar till oss om din upplevelse när du avslutar din hyra i appen eller maila oss på info@piffl.se.

Här önskar jag ha en box!

Skicka till oss på info@piffl.se information om var du önskar ha boxen placerad och fyll sedan i vilken stad det gäller, så har du förhoppningsvis en box tillgänglig inom kort! 🤩

Boxens position stämmer inte?

Vänligen kontakta support@piffl.se om boxen inte står där den ska enligt kartan i appen.

Konto och datahantering

Jag kan inte logga in i appen, vad ska jag göra?

Testa följande:

  • Är det korrekt email?
  • Har du använt samma inloggningsmetod som förra gången?
  • Kontrollera att du är på "Logga in" och inte på "Registrera användare".
  • Starta om appen.
  • Kontrollera att du har den senaste versionen av appen.

Kvarstår problemet, kontakta support@piffl.se!

Hur tar jag bort mitt Piffl-konto?

Om du vill ta bort din profil, vänligen kontakta info@piffl.se.

Kan jag hyra mer än en aktivitet via samma Piffl-konto samtidigt?

Just nu finns det inget alternativ i appen att hyra flera aktiviteter med ett Piffl-konto. Varje person måste ha en registrerad profil för att starta en hyra.

Hållbarhet

Hur miljövänligt är Piffl?

“Oanvända resurser är slösade resurser”

Hållbarhet är kärnan i delningsekonomi. Vi vill främja tillgång före ägandeskap och vi aspirerar att använda kvalitetsprodukter med en lång hållbarhet.

Ta till exempel det kubbet vi valt, som har en förväntad livscykel på 500 användningar. Om det inte blir stulet så kommer det användas 500 gånger innan vi byter ut det (om det nu behövs). Jämför det med ett privatägt kubb i ett förråd/garage någonstans i Sverige som används i snitt 3 gånger om året för att sedan bytas ut efter några år. Genom att istället dela tillgången på en produkt mellan flera användare är det sannolikt att för varje ny produkt som läggs in i en Piffl-box så slipper användare och i slutändan samhället konsumera ett hundratal nya produkter.